torstai 18. lokakuuta 2012

Kuvien kopiointi?

Mä en oo perillä, että mikä tää juttu on, josta kaikki puhuvat - tai no, kirjoittavat. Ilmeisesti siis nyt jostain on taas löydetty paljon varastettuja kuvia? Jostain Fb- feikkiprofiilista kenties? Mitä mä nyt eri blogeista oon lueskellut, niin vasta äskettäin on siis näitä varkauksia tapahtunut jotenkin erityisen paljon, vai muutenvaanko kaikki nyt puhuvat aiheesta? Kukaan ei ole mulle ainakaan ilmoitellut mitään, että ois mun kuvia löytänyt joltain, joten siks mä en yhtään tiedä et mitä nyt on tapahtunut. Raskausaikana joku kertoi, että mun masukuvien kera oli Fbeessä profiili, ja siellä ilmeisesti oli paljon muidenkin mammabloggareiden kuvia. Nyt kun tästä on vauhkottu (varmasti ihan syystä) niin paljon, niin mäkin nyt peloissani alan laittamaan kuviini vesileiman. Jos joku muuten tietää, että miten kuviin saa sellaisen kopioinninesto-hommelin, niin mua saa opastaa! Jos se edes vähän auttais, vaikka kyllähän kuvia printscreeninkin kautta saa kopioitua :/ En vain kyllä ymmärrä, että kellä on niin tylsää, että tekee asian noin vaikeimman kautta ja väittää kuvia omakseen.. Mutta sellaisiakin ihmisiä sit näköjään on. Musta vaan on hiukan surullista, että koska mä oon nyt pitänyt bloggaamista tälläisena hauskana harrastuksena, niin nyt se kuitenkin on muuttunut hirmuisen vakavaksi ja koko ajan saa pelätä että mistä niitä omia kuviaan löytää :( Ratkaisuna ois tietysti se, etten tänne kuvia lisäilis, mutta kun mä nyt oon hurahtanut tähän hommaan, niin harmittais älyttömästi jos pitäis lopettaa jonkun pellen takia.

Pssst, tästä pääset aiemmin tänään kirjoittamaani postaukseen, jossa kerron Hennin nimien taustat :)

19 kommenttia:

  1. Facebookissa tosiaan oli joku profiili, jossa käyttäjällä oli tunnettujen bloggaajien raskauskuvia, kuvia laitokselta ja kuvia lapsista ja väitti, että ne on omiaan.
    Näitä tapauksia on alkanut olla aika paljon viimeaikoina ja se kyllä pistää varmasti monen bloggarin miettimään tätä touhua.

    Itsekkin sitä tiedostaa, että mikä nettiin on laitettu on netissä ja sitä kautta kuka vain voi kopsata lapsen kuvia ja käyttää niitä omanaan. Mulla on käytössä kuvien kopiointiesti, mutta loppujenlopuksi sekään ei estä muuta kuin oikeanhiirenklikkauksen kautta tapahtuvat kuvien kopioinnit. Voihan niitä kuvia sitten napata vaikka kuvakaappauksella tai muuta kautta, mutta itsellä se on siinä vähän kuin muistutuksena kaikille älykööpiöille, että niitä ei tosiaan ole tarkoitettu muiden käyttöön.

    Blogin pitoa on kyllä tullut mietittyä aika paljonkin, mutta niin kauan kun blogissa ei näy meidän omat nimet, paikkakunta tai osoite niin mun mielestä blogi ei oo mitenkään haitaksi Pojulle ja siksi itse en ainakaan vielä lopeta. Ehkä voisi alkaa tehdä pientä kuvasensuuria ja muuttaa kuvakulmat tunnistamattomiksi, mutta en jotenkin se ei olisi mun juttu.

    Jos haluat voin yrittää ettiä, että kuinka sain tuon kopiointikiellon kuviin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettet sä lopeta, sun blogi on yks mun lemppareista! :D Ja voih, jos sä jotenkin helposti, ilman että siitä on sulle mitään vaivaa, osaisit vähän vinkata että miten se eston laittaminen tapahtuu niin ois aika bueno!

      Poista
    2. Onko sulla s-posti, mihin voisin lähettää tuon koodin?
      Vai saitko jo tehtyä kopiointieston noilla alla olevilla ehdotuksilla? :)

      Poista
    3. joo iso kiitos jo etukäteen jos viitsit laittaa! :) essi.laaksonen@gmail.com

      Poista
  2. Parhaiten varmasti toimii nuo tekstit kuvien päällä :) Niitä on niin kova homma alkaa muokkaamaan pois. Ja ei täältä saa kuvia sillain laitettua ettei niitä mitenkään vois kopioida, vaikka joillaki jotain niksejä on mutta muilla tavoinhan ne voi ottaa kuka vaan...

    VastaaPoista
  3. http://blogihelppi.blogspot.fi/2012/08/kuvien-ja-sisallon-kopioinnin-seka.html

    Tos on tommonen, joka auttaa ainaki vähän ettei kovinhelposti saa kopioitua!:)

    ps.ihana banneri:)

    VastaaPoista
  4. Olis kyllä tosi harmi, jos lopettaisit kuvien pistämisen. Henni on sen verran sulonen että sitä jaksaa kyllä katella! :) Vesileimat on varmaan paras, koska niitä ei tosiaan kovin helposti kuvista saa pois.

    VastaaPoista
  5. Ootas.. se laitetaan näin:
    > Ulkoasu
    >Alakulmaan vaikka vasemmalle niinkuin mulla on niin LISÄÄ GADGET
    > valitse HTML/JavaScript
    kirjota palkkiin
    if (document)document.body.onmousedown=new Function("if (event.button==2||event.button==3)alert('-')")

    Voi vitsi tää ei anna mun kirjottaa tota koodia tohon.. No tehdään näin: sen paikalla missä lukee TÄSSÄ korvaa sana sanalla script!

    VastaaPoista
  6. oho toi koodi ei nyt sitten tullutkaan tohon ihan niin kuin piti.. jospa laittaisin ohjeet omaan blogiin jos se silleen onnistuis!

    VastaaPoista
  7. Noissa estoissa on vaan se todella ärsyttävä puoli, että blogin lukeminen muutenkin muuttuu työläämmäksi, kun mitään ei voi avata uuteen välilehteen :l

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo mun koodi ainakin estää pelkästään kuvien klikkauksen, mutta tekstilinkit pystyy silti avata uuteen välilehteen. :)

      Poista
  8. Kiitos tessukka sulle hirveesti ohjeista! Eli tästä: http://blogihelppi.blogspot.fi/2012/08/kuvien-ja-sisallon-kopioinnin-seka.html

    Nyt ei munkaan blogin kuvia saa kopioitua enää :)

    VastaaPoista
  9. Eikös tolla Its all about avan Emilialla oo se kopiointi esto-juttu? Silt varmaa kantsii kysyy sitä :)

    VastaaPoista
  10. Laita kuviin vesileimat, se on paras keino estää luvaton kopiointi. Pelkkä kopioinninesto ei estä kuvankaappauksen käyttöä, mutta vesileimat keskellä kuvaa tekee kopioinnista melko haastavaa

    VastaaPoista
  11. Mä oon tehnyt sen päätöksen, etten julkaise lainkaan naamakuvia tytöstä blogissa. Sillä tavoin kopiointikaan ei toisi minkäänlaista haittaa kenellekään. Enkä usko, että kopiointi on ainoa ongelma. Kaikki minkä nettiin laittaa, myös jää sinne.. Ajattelen ettei ois ehkä reilua tyttöä kohtaan et oon julkistanut sen kasvot netissä jo ennenku se ymmärtää mistään mitään :) mutta jokainen tavallaan!

    VastaaPoista
  12. Kuten useat tässä ovatkin jo sanoneet, niin paras keino on laittaa nuo vesileimat kuviin :) Tuo kopioinninesto estää kaikki toiminnot hiiren oikean näppäimen takaa muutamaan kertaan, mutta tämän jälkeen sen voi kytkeä pois päältä ja kuvat ovat taas vapaasti kopioitavissa.

    VastaaPoista
  13. Se vesileima on hyvä juttu kyllä ! Kannattaa laittaa se vielä vaikka mahdollisimman keskelle kuvaa niin sitä ei saa rajattua siitä pois,koska jos sen laittaa reunaan niin sen saa hyvinkin helposti rajattua pois !

    VastaaPoista
  14. Vesileimat on hyvä ja tuo kopiointi juttu, mutta jos oikeasti haluat suojella lapsesi yksityisyyttä niin ei kannattaisi julkaista oikeita nimiä taikka paikkakuntaa. Vaikka ootkin jo nimen tänne kirjoittanut niin ehtisit vielä ihan hyvin ruveta käyttämään jotain lempinimeä ja jättää tuon oikean nimen käyttämättä. :)

    VastaaPoista

© Bella Bambina 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis - Jemina Immonen