tiistai 12. kesäkuuta 2012

Kropan muuttumista

Huh, nyt on alkanu tulla niitä fiiliksiä, että kaipaan vanhaa kroppaani. Niitä kaipuun tuntemuksia tulee tosi harvoin, mutta tuleepas kuitenkin. Vaikka rakastankin tätä masua ja masun asukkia, niin silti en malta odottaa että vauva saadaan ulos ja voin alottaa palautumisen. Mulle on nyt muutenkin tullut lisäkiloja aika runsaasti, ja ollaan ''vasta'' viikolla 30. Sanoisin että n. 10kg. Ekassa neuvolassa mun paino oli 66kg, mutta viikkoja oli sillon jo muistaakseni 17+4. Nyt kotivaaka näyttää 74kg. Veikkaan siis +10kg rv 30 mennessä. Mahan lisäks oon saanu ''täytettä'' jokapuolelle, ja musta tuntuukin siltä. Musta tuntuu kyllä naisellisemmalta, vaikka en oo ikinä siis mitenkään poikamaiselta näyttänytkään :D Tuntuu vaan sellaselta pehmoselta. Mutta kyllä ootan että pääsen karkottamaan näitä kiloja! Luotan siihen, että imettäminen tekee tehtävänsä, ja lisäks oon innolla lähdössä työntelemään Herttaa vaunuissa vaikka minne. Ois kans hirvee hinku päästä uimaan. Ja vaikka vauvauintiinkin, mutta vesijuoksu vois olla se ykkösjuttu, koska yksin mua ei saa lenkille oikeesti ikinä. Vaunujen kanssa sit kyllä. Mutta vesijuoksu vois olla mun juttu, vaikka suoraan sanottuna vähän mummolta tuntuukin :D Miten te jo synnyttäneet äipät ootte koittanu nopeuttaa palautumista? Tiedän, että siihen mahaan menee oma aikansa, mutta saahan sitä yrittää :) Eikä harmita, vaikka normaaliks en palaiskaan, eiköhän se lapsi kuitenkin tunnu sitten niin hyvältä sit tän koko projektin lopuks ♥ Mutta parhaani koitan tehdä kropan suhteen! Ainakin sit oon ilonen, ku pystyn taas lakkaamaan varpaankynnet. Nyt se ei onnistu :D

Jännään myös mun napakorun tilannetta. Nyt se näyttää ihan kamalalta, mutta mä tilasin siihen nyt sellaisen taipuvan korun, joka on tarkoitettu raskausaikaan. Voi olla että joudun ottamaan koko korun pois ja sillehän ei sit voi mitään. Yritän kuitenkin jos saisin ton nyt pidettyy jollain ihmekonstilla. Tosin näyttää kans varmaan aika häröltä synnytyksen jälkeen, mene ja tiedä :D Omia napakoru & raskauskokemuksia vois kans kertoo!


rv 29+5 ja rantapallo


rv 29+5
Pirpana potkii hirmusesti! Eilen oli taas nukkumispäivä, ja sitä edeltävä päivä olikin sit taas touhupäivä. Me oltiin Korkeasaaressa ja kokoajan Hertta möngerteli. Oli kyllä aika kauheeta olla kokopäivä jalkeilla. Korkeasaaren jälkeen eksyttiin Mikon ja muitten kanssa Ikeaan, ja oltais ostettu hoitopöytä ja sänky, mut ne ei mahtunu autoon just sillon. Pitää sit jokupäivä käydä hakemas ne, nyt on ainaki sit selvillä et mitkä ostetaan :)



Mä hetkenaikaa jo luulin et pahoinvointi ois helpottanu, mutta eeei. Nyt se on tuntunu taas pahenevan muutaman viimisen päivän aikana :/ Oon halaillu pönttöö aika paljon sinä aikana ku Mikko on ollu töissä. Supistuksia on kans paljon, mutta eiköhän ne nyt vois helpottaa pikkuhiljaa, koska yleisimmin niitä harjoitussupistuksia on viikoilla 20-30 (muistaakseni?).

Mulla onkin tekemistä nyt jokapäivälle, onneks, ettei tarvii vaan kotona kökötellä. Ihan kohta mä meen laittamaan kukkapenkkiä kuntoon ja sit illemmalla mulla on autokoulun teoriatunti. Huomenna on neuvola, torstaina taas perhevalmennus. Ja perjantaina sit eka ajotunti, mitä en kyllä kovin innolla odota... Mutta katotaan millon keksin päiviteltävää :) Nyt ulos, heippa!


27 kommenttia:

  1. Mulla ne kilot tippui aika nopeaa ja uskoisin sen olevan juurikin imetyksen ansiota. Maha sen sijaan ei oo vielä vuodenkaan jälkeen sitä mitä ennen, enkä usko, että kovin hevillä palautuukaan. Siis vaikka kiloja on mennyt ylimääräistäkin, niin tuo on vaan tommonen pehmeä arpinen möllö. :(

    Mutta niin kauan kun paita on päällä, niin kukaan ei tiedä siitä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä oisin iloinen siitä jos näyttäisin hyvältä edes vaatteet päällä! Toivon että saisin sen ihomöllykän ees sen verran pieneks :-) Mun silmissä oot siis onnistunu hyvin, jos sitä möhkälettä ei kerran huomaa!

      Poista
  2. Mullakin on alkanut taas pahoinvoitni :/ ei todellakaan kivaa.. Jotenki mul on täs loppuraskaudes alkanu samoi oireita ku alkuraskaudessa :o
    Ja noita supistuksia mullakin tulee päivittäin ainakin 20. Sain viimeviikon neuvolassa huomiseksi ajan neuvolaan ja lääkärille tarkastukseen etten vaa oo auennu tai mtn.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhoh, mullaki tulee noita supistuksia paljon, mutten sanois kuitenkaan että yli kahtakymmentä :O hyvä et pääset tarkastuttamaan tilanteen, iteki haluaisin kyllä varmuuden ettei ne supistukset ois tehny mitään :-)

      Poista
  3. Moni on käyttänyt raskaudesta palautumiseen Belly Banditia: http://www.bellybandit.eu/
    http://www.pepino.fi/bamboo-belly-bandit-p-231.html

    Tuo ei poista kiloja, mutta auttaa turvotuksen vähentämiseen ja tarjoaa lihaksille tukea sekä edesauttaa kudosten palautumista.

    VastaaPoista
  4. Mulla on vaan ilmeisesti ollut hyvä tuuri, meinaa mun maha palautu normaaliksi alle viikko synnytyksen jälkeen. Yksi mun naapuri oli kateudesta vihreä, kun ensiksi se oli nähnyt mut iso mahasena ja sitten mulla onkin vauva sylissä ja lättä vatsa :D
    Itselle vaan tuli ongelmana se, että en halunnut kaikkia kiloja pois, kun olen aina ollut alipainonen. :/

    Napakorusta sen verran, että itse pidin ihan normaalin korun, kunnes siihen tuli loppu aikana semmonen tiukka tunne. Sitten otin kokonaan korun pois ja laitoin sen ihan normaalisti takasin synnytyksen jälkeen.

    ps. Olen se anonyymi jolla oli helppo synnytys.
    :DD Olen tainnut päästä kaikessa aika helpolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä saat kaiken kuulostamaan niin helpolta! :D voi onnekasta, ku viikossa sait mahan pois!! en uskalla ees salaa haaveilla moisesta :D ja ite pelkään sitä, että toi napakorun reikä menis umpeen, niin en uskalla olla yhtään ilman.. .

      Poista
  5. Vesijuoksu on tosi kivaa! Harrastin sitä kerran viikossa viime talvena ja 5 kiloo tippu :) En muuttanu oikein ruokavaliota tai oikein yrittänyt laihduttaa, mut se oli hauskaa ja mummot ja niiden jutut on aina parhaita :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäki oon joskus vaan koittanu vesijuoksuu ja se on kyl kivaa! voittaa normaalin juoksemisen mun mielestä :-)

      Poista
  6. Mulle on yksi tuttu,joka piti koko raskauden ajan napakorua,laittoi vain sellaisen raskausajan napakorun.Synnytyksen ajaksi täytyy tietenki täytyy ottaa kaikki lävistykset ja korvakorut pois,mutta kyllä voit sitten synnytyksen jälkeen laittaa normaalin napakorun jo.
    Tuo vesijumppa on hyvää liikuntaa ja toinen mikä on hyvä niin on pyöräily,sitten kun Hertta on vähän isompi niin pikkunen pyörän taakse istumaan ja menoksi vaan,niin meidänkin äiti teki :) Tietenkin on kaikkia noita dietti juttuja,mutta ihan terveellisellä ruokavaliolla ja liikunalla saadaan kilot pois :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hah, oon ihan järkyttävän huono kaikissa dieeteissä.. x) täytyy vaan koittaa panostaa siihen terveelliseen ruokavalioon muuten, ja pyöräillä sit jokapaikkaan:-)

      Poista
  7. Ihania kuvia olet taas saanut napattua! :)

    Niin ja siitä raskaudesta ja napakorusta: Otin korun heti pois, kun alkoi tulemaan pyöreä vatsa, ja laitoin synnytyksen jälkeen takas. Aina välillä koklasin, että meneekö vielä läpi. Ei ollut mennyt umpeen :)

    Ja palautumisesta: Painoin ennen rasautta 65kg ja 169cm pitkä, raskaana ollessani enintään 86kg, eli ylimääräistä tuli 21kg.
    Ekat pari, kolme kuukautta olin vähän itku kurkussa sen mahalöllön takia, ja ostin kaikenlaisia vartalonmuokkaajia.
    Nykyään, kohta 6kk synnytyksestä, painan 59kg imetyksen voimalla, ja vatsasta ei ole jäljellä sitten mitään. En seuraa syömisiäni (muuten kuin yritän muistaa syödä:D), ja en urheile tarkoituksella, mutta käyn tietysti ulkona vauvan kanssa :)

    Imettämisestä vielä: On ihanaa, että aiot imettää. En tiedä lisäkseni kuin yhden teiniäidin, kuka olisi lastansa imettänyt. Kannattaa ostaa esim. bepanthenia rinnanpäitä varten. Vauvan imu on niin kovaa, että oikeallakin imuotteella se saattaa aiheuttaa halkeamia ja haavoja nänneihin.
    Se saattaa siis olla kivuliasta ensimmäiset viikon tai pari, mutta todellakin sen arvoista, onhan se vauvan parasta ruokaa.

    Itse kärsin 2 rintatulehdusta 40asteen kuumeessa ensimmäisen kuukauden aikana, toisen oksennustaudin kera ja jouduin sairaalaan tiputukseen 4 päiväksi. Otin kuitenkin vauvani mukaan, ettei maidontulo loppuisi, ja imetän edelleenkin.
    Vauva ei ole kertaakaan ollut sairas, ja kasvaa hyvin, tasaiseen vauhtiin neuvolan ylimmällä käyrällä :D

    T. Yks aiemminkin kirjoitellut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä toivon todella, että pystyn imettämään, koska onhan se vauvalle parasta, ja jotenkin ajatus koko imetyksestä tuntuu tosi ihanalta :-) saan ikäänkuin ruokkia sitä omaa pentuani :-P mut on mulla kyllä pelko tosta rintatulehduksesta!:-/

      Poista
  8. Kui pitkä muuten oot? Ja koska täytät 18? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ööh sanoisin että ehkäpä sellaset 165cm:-) ja mä täytän 18 enskuussa, 17.7

      Poista
  9. Ihana tuo sun maha!! :) miten sun selkä on jaksanu yhtäkkiä suurenevan mahan kaverina? :) itellä meinaa olla selkäongelmia nyt jo vaikka tuun sen nelisen viikkoo sua jäljes eikä mahakaa oo kovin iso.

    Ja just viimeks eileen ehtoolla mietin etten kestäisi jos olis viä pahoinvointia joten voi sua raasua :/ ei muutaku tsemppiä! Sä jaksat olla kyllä tosi pirtee kirjotuksistas päätellen :)

    Nii ja hienoja kuvia oot Korkeasaaresta ottanu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kimmentista!:-)

      Mulla oli yhessä vaiheessa selkäkipuja, ehkä siks ku maha kasvo hirmusta vauhtia. Nyt oikeestaan ei oo mitään paitsi sängyllä maatessa tuntuu inhottavalta:-/ mun pitäis saada hommattua jostain sellanen tukivyö, mut viel ei oo osunu silmiin missään. Ja kyllä mä ihan pirteenä oon, oon jo tottunu koko ajatukseen että pahoinvointi jatkuu koko loppuajankin:-) mutta sittenhän siitä pääsee eroon viimeistään elokuussa, joten nou hätä!

      Ja onnea odotukseen sinnepäin!!

      Poista
  10. ihana maha!
    oletteko muuten miettineet lapsen kummeja jo, kuinka monta?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos :)) ei olla oikeestaan sen enempää kummeista juteltu, mulla on vaan yks kenet haluun mutta Mikolla on sit useampia ehdokkaita :)

      Poista
  11. Ihana massu!<3 Mulla synnytyksestä 1,5v, paino pudonnu jonku verran mut tommone löllö on edellee :D Napakorun pidin melkee loppuun asti, pari kk oli pois mutta hyvin meni sen jälkee viel läpi :)

    http://teiniaidin-elamaa.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos <3 miksköhän on luullu että se reikä ei pysyis läheskään noin kauan auki ku sanoit?! hyvä ku saan useammasta suunnasta kuulla noita kokemuksia!:)

      Poista
  12. Heips! Liityin vasta lukemaan blogiAsi. Ihan huippu:) Jännittää jo sinun puolestasi!(; Minulle on pistäny söpösti silmään sana jota harvat käyttää itsestään varsinkaan noin nuoret ja se sana on äiti:) onnittelut vielä teille ja toivotaan, että kaikki sujuu hyvin<3:)ps.Ihan jätti masu sulla(;!!

    VastaaPoista
  13. Mulla tuli 18 kiloa koko raskauden aikana. Pelkäsin ettei ne lähde pois synnytyksen jälkeen, että joudun laihduttaa kauheesti yms. Mutta pelkäsin turhaan.

    Mulla lähti kaikki tulleet kilot ihan itsestään pois. Jälkitarkastuksessa, joka oli noin 5 viikkoa synnytyksestä, painoin kilon enemmän kuin ekassa neuvolassa, joka oli viikolla 11+jotain.

    Nyt painan 3 kiloa vähemmän, kuin ennen raskautta, enkä oo laihduttanut ollenkaan. Oon syönyt ihan, miten mieli tekee ja täysimetin Leoa 5,5kk. Nyt imetän vieläkin useita kertoja päivässä. Leikkiessä, vaunuillessa, vauvaa kannellessa ja imettäessä paino tippuu itsestään. Ei kannata alkaa turhaan päätään vaivaamaan painolla. Elää vaan normaalisti, kyllä se paino löytää oman paikkansa:)

    Mun maha ei tosissaan kyl oo samanlainen ku aiemmin. Raskausarpia tuli alamaahaan. Maha menee kurttuun arpien kohdalta jos sitä puristaa ja onhan toi iho löystynyt(öh:/), mut kun on vaatteet päällä ni näytän ihan samanlaiselta kuin ennenkin.

    Navan meen lävistää täs lähiaikoina uudestaa. Jouduin ottaa korun pois elokuussa.(Leon laskettuaika oli 23.11) koska se lävistyskohta alko punottaa ja kipeytyy, kun maha kasvo.

    Tulipas pitkä kommentti:)

    VastaaPoista
  14. piti vielä sanoa, että mun maha on ihan samankokoinen ku aiemminkin siis ennen raskautta, mutta vaan löysempi ja arpisempi.

    VastaaPoista
  15. Hei nuori äiti!
    Teen pro gradu-tutkielmaani alle 20-vuotiaina synnyttäneistä äideistä ja kerään aineistokseni nuorten äitien omia kirjoituksia ja kertomuksia nuoruudesta, äitiydestä ja niiden yhteensovittamisesta.

    Kirjoituspyyntöni kokonaisuudessaan (julkaistu 15.6.2012) löytyy osoitteesta: http://www.vauva.fi/artikkelit/osallistu_tutkimukseen
    Kaikki nuorten äitien omat kertomukset ja kirjoitukset ovat tärkeää tutkimusaineistoa. Kiitos paljon jo etukäteen!

    Ystävällisin terveisin
    Maiju Gustafsson
    megustaf@student.uef.fi

    VastaaPoista

© Bella Bambina 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis - Jemina Immonen